Studenci z Koła Naukowego Pedagogów Specjalnych uczyli swoich kolegów, jak przełamywać stereotypy wobec osób z niepełnosprawnością oraz z jakimi trudnościami w codziennym życiu zmagają się niepełnosprawni.
„Niepełnosprawni są wśród nas“ to cykl 4 warsztatów organizowanych w maju i czerwcu przez Koło Naukowe Pedagogów Specjalnych na Wydziale Nauk Społecznych przy współpracy z Biurem ds. Osób Niepełnosprawnych.
Wśród stanowisk, które można było odwiedzić w czasie warsztatów, była np. restauracja w ciemności. Ochotnik z zasłoniętymi oczami miał zjeść kanapkę, którą wcześniej sam przygotował z dostępnych na stole produktów. Pomagał mu przy tym przewodnik, udzielając wskazówek. Doświadczenie okazało się bardzo trudne. Studenci komentowali, że przeniesienie się do świata ciemności sprawiło, że głośniej i inaczej słyszeli to, co działo się dookoła, a hałas bardzo zaburzał koncentrację.
Inni ochotnicy próbowali wejść w świat słabosłyszących. Studenci z nałożonymi słuchawkami wygłuszającymi, słuchali „plotki”, którą później musieli opowiedzieć grupie. Zadanie nie było łatwe. Dużym utrudnieniem był hałas, który panował w pomieszczeniu. To doświadczenie pokazało, z jakimi trudnościami mogą spotkać się studenci słabosłyszący podczas wykładów, ćwiczeń i przerw.
Inni ochotnicy próbowali wejść w świat słabosłyszących. Studenci z nałożonymi słuchawkami wygłuszającymi, słuchali „plotki”, którą później musieli opowiedzieć grupie. Zadanie nie było łatwe. Dużym utrudnieniem był hałas, który panował w pomieszczeniu. To doświadczenie pokazało, z jakimi trudnościami mogą spotkać się studenci słabosłyszący podczas wykładów, ćwiczeń i przerw.
Na kolejnym stanowisku obsługiwanym przez osoby niesłyszące można było pobrać pierwsze lekcje nauki języka migowego. Uczestnicy warsztatów bardzo chętnie uczyli się podstawowych znaków migowych oraz literowania. Studenci dowiedzieli się, na czym polega alfabet Braille’a. Poznali tabliczkę brajlowską, używali specjalnego dłutka i szablonów z alfabetem.
Ochotnicy mogli usiąść na wózku i pokonać trasę na terenie budynku. Najwięcej trudności sprawiały pojawiające się progi. — Takie warsztaty pomagają przełamać stereotypy wobec osób z niepełnosprawnością, zwiększają wrażliwość na problemy osób z niepełnosprawnościami – podsumowała Marta Andrzejczyk , kierowniczka Biura ds. Osób Niepełnosprawnych.
oprac. red.
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Dodaj komentarz Odśwież
Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez